بلوچ کومے وپادار پہ وتے خاک و وطنا

 
امیدواریم در کنار ما لحظات خوشی را سپری کنید... با تشکر , مدیریت وبلاگ
 

 

 

در باره ی ما

طبق معمول به وبلاگ خودتان خوش آمدید. قصددارم مطالبی را درموردتاریخ بلوچ ها و مهمترین افرادبلوچ وطوایف مختلف بلوچ و...گردآوری کنم. شمادوستان عزیز بادادن نظر درموردوبلاگتان مرادر کامل کردن اطلاعات کمک کنید. (باتشکرفراوان:سلمان رسولی)
پیوند روزانه
تشخیص مدل گوشی از روی شماره
نمره20
فیزیک90دانشگاه زابل
حریم عشق
ریاضی کاربردی90دانشگاه زابل
دلنوشته های ماباهم
کله گرمک خاش
حمل ماینر از چین به ایران
حمل از چین
پاسور طلا
الوقلیون

جستجو درسایت
"لطفا از کلمات کلیدی برای جستجو استفاده کنید !!!


لوگوی دوستان
<--- لوگوي شما --->
طراح قالب


تبلیغات شما
مختصری درمورد طایفه لله زهی
نوشته شده توسط : سید سلمان رسولی

لله زهی هادراصل دوازده جدقبل محل سکونتشان نوشکی وخاران بوده است.

 زمانی بین چاکراعظم رندومیرگهرام لاشاری جنگ وجدال بوجودمی آیدمیرشیرخان که جدلله زهی ها میباشدبامیرگهرام همرکاب میشودوکمکهای جانی ومالی زیادی به ایشان میکنداین درگیری(درگیری بین لله زهی هاورندها)30سال طول میکشدولی به دلیل ناپسند کردن این محل برای سکونت سراوان رابه جای آن برمیگزینندودرسراوان ماندگارمیشونداما طولی نمیکشدکه باحاکمان سراوان واهالی آن سازگارنمیشوندوبین آنهااختلاف بوجودمی آیدوازسراوان دوباره به لاشار ومسکوتان که محل سکونت طائفه میرگهرام بوده ولله زهی هاهمراه ایشان باجنگ چاکررندبوده اندبرای سکونت خود     بر میگزینندودرخیال آن بوده اندکه شایداینها(طائفه میرگهرام)مثل ماوفادارباشندوآن روزهایی که ماآنها رایاری کرده بودیم به خاطربیاورندولی بعدازمدتی میان این دوطائفه اختلاف بوجودمی آید (مشخص است که دوسرداروحکمران دریک منطقه نمیتوانند حکمرانی کنند)به همین دلیل این اختلاف زیادباعث جنگ بین دوطائفه  لله زهی هاولاشاری ها میشود میرهوتی که ازطائفه لله زهی ها میباشددراین جنگ بیشترین نقش راداشته است دراین جنگ 10نفر ازلاشاری ها وچندنفرازلله زهی ها کشته میشوندولله زهی هااز لاشار به پشامگ(ازروستاهای سرباز که محل سکونت کنونی  لله زهی هامیباشد)میروند. بعدازمدتی لله زهی هادرزمان سردارحسین خان درخواست حکمرانی وگرفتن مالیات ازچندین روستای اطراف پشامگ وخود پشامگ میکنندوموفق هم میشوندبه همین دلیل این قضیه منجربه اختلاف بین لله زهی ها وحسین خان میشود. برای این منظورلله زهی ها که شهرگشته بودندوجنگهای زیادی دیده بودندوسیاست هایی که داشتند برای قوی ترساختن طائفه خودوحکمرانی برمنطقه میرآخرداد را دامادمیر چوتا(یکی ازبزرگان طائفه دینارزهی ها) میکنند وازاین به بعدلله زهی ها حکمران منطقه میشوندومردم منطقه موظف میشوندمالیات های خودرابه لله زهی ها(میرآخرداد)تحویل دهندوحاکمان مناطق دیگرازاین اتحادوهمدلی درطائفه بزرگ ونامدارلله زهی ودینارزهی ترسیده بودند ودرهمین زمان ازجکیگورحسن وتاج محمدوگل محمدپیش میرمرادمحمد(ازبزرگان لله زهی ها)میروندوبه زبان بلوچی میار ایشان (پناهنده)میشوند. میرعصاومیرزنگی ومیرهوتی ومیرلله ومیرمرادمحمدبه راسک لشکرکشی میکنندتاقلعه راسک رابه تصرف دربیاورند میرنواب خان ومیرمیریوسف خان ومحمدخان سلحشورهم لشکرخودراآماده میکنندودرمقابل لله زهی ها می ایستند که دراین جنگ میرمرادمحمد ومیرزنگی به شهادت می رسندومیرنواب خان رندفراری وبه قصرقندپناهنده میشود.میرهوتی وشنبه وجهانشاه ومیرمحمدکریم ومیرعبدالرحیم ومیرآدینگ ومیرآخردادومیرعصاومیربیک محمد قلعه راسک رابه تصرف درمی آورندوازاین موضوع سردارحسین خان وبهرام خان ورستم خان عصبانی میشوند.سردارحسین خان >سنگوروبجارو ولی محمدوخان محمد(ازطائفه لله زهی)رابه راسک احضار میکنندوازآنها مالیات میخواهندآنها نیز درجواب میگویندکه ما در تاریخ به هیچکس مالیات نداده بلکه دریافت کرده ایم سردارحسین خان خشمگین شده ودوتای آنها رابه شهادت میرساند میرآدینگ ومیرآخردادبرای گرفتن انتقام به محل سکونت حسین خان(کیچ مکران)میروندوهرچی ازاموال حسین خان دردیدودسترس بودبرای خودبرمیدارندوازاین موضوع سردارحسین خان پریشان میشودوبالله زهی ها به گفتگو میپردازد ومجبورمیشود شرطهای طائفه لله زهی هاراقبول ومیرعصا رابه عنوان حکمران توابع ومیرآخردادرا حکمران پشامگ ومیرعلی محمد(بزرگ طائفه دینارزهی ها)راحکمران ناانت قبول داشته باشند.

لينک ثابت |پنج شنبه 9 آبان 1392برچسب:شعربلوچی؛داستان بلوچی؛بلوچستان؛مکران؛سرحد؛بلوچ؛تصاویربلوچی؛بلوچ عاشق,

| ادامه مطلب...
حکایت چاكر و گوهرام
نوشته شده توسط : سید سلمان رسولی

 حدود چهارونیم قرن پیش، همایون شاه (937هجری /530 میلادی) دومین پادشاه سلسه گوركانیان هند از شیر شاه سوری سر سلسله دود مان افاغنه شكست می خورد. او پس از این شكست می گریزد و خود را به سیستان واز آنجا به اصفهان می رساند و به دربار شاه طهماسب صفوی پناهنده می شود. درسال951 هجری قمری شاه تهماسب اول در فرمانی به شاه قلی سلطان حاكم كرمان احمد خان شاملو حاكم سیستان دستور میدهد با كمك سران طوایف بلوچ كه در حاشیه مرزی هند و افغانستان ودر حوالی قند هار سكنی دارند، لشكر بزرگی فراهم آورد و به هندوستان حمله كنند. هدف از این حمله برگرداندن مجدد هما یون شاه به تاج و تختش در هندوستان است. بزرگترین طوایف در این دوره عبارتند از رند و لاشاری .

  سر كردگی طایفه رند به عهده ی میر چاكر خان و لاشاری به عهده میر گوهرام خان بوده است . با استناد به مآخذ موجود از این دوره، خواهر بزرگ میر چاكر خان و مادر بی بگر به نام باتری كه زن شجاع وشمشیرزن ماهری بوده است ، موٌفق می شود پادشاه دهلی را دستگیر كند وبه همایون شاه تحویل دهد . به پاس این خدمات است كه همایون شاه پس از جلوس مجدد بر تخت وتاج ، سر زمین های وسیع از مناطق سند ، بلو چستان و پنجاب را به سران دو طایفه رند و لاشاری می بخشد .

 طوایف رند ولاشاری سال ها در كمال صلح وصفا كنارهم ودر جوار سایر طوایف به زندگی  دام داری خود مشغول بوده اند ، تا این كه دو واقعه ،‌ كه  ذیلا شرح آنها خواهد گذشت ، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌این صلح و صفای هم جواری را به خصومت مبدل می كند:

  بیوه زن دامدار و ثروتمندی به نام گوهر، كه در منطقه ای لاشاری ودر همسایگی سر كرده آنها میر گوهرام خان می زیسته است ، تقاضای ازدواج میر گوهرام خان  را رد می كند. اصرار زیاد میر گوهرام خان موجب می شود كه گوهر منطقه لاشا ری را ترك  به مناطق  طایفه رند كوچ می كند ودر آنجا نزد میر چاكر خان سردار این طایفه پناهنده میشود. رد تقاضا ی ازدواج از جانب گوهر و مهاجرت او به منطقه طایفه رند برای میر گوهرام خان به معنی اهانتی بزرگ تعبیر میشود. درست در همین زمان بین ریحان رند پسر میر چاكر خان و رامین لاشاری پسر میر گوهرام خان مسابقه اسب دوانی انجام می گیرد كه بدون نتیجه قطعی ، یعنی بدون پیروزی یكی از این دو ، به پایان می رسد. عدم موفقیت رامین لاشاری در این مسابقه او را به حدی ناراحت می كند كه در مراجعت به گله ی شتر های گوهر ، بیوه زن ثروتمند، حمله می كند و تعدادی از شتر های  نوزاد را به هلاكت می رساند .

   او در بر گشت به محل ساربان ، حتی ابا نكرده تمام ماجرا را برای  گوهر تعریف می كند. اما گوهر با توجه به عواقب وخیم این عمل ، به ساربان توصیه می كند ماجرا را كاملا مخفی نگهدارد و با كسی د رمیان نگذارد . با فرا رسیدن عید فطر ،میر چاكر خان به دیدار گوهر می آید. غروب به هنگام مراجعت گله از چراگاه ، ناگهان پستان های پر از شیر ماده شتر ها توجه میر چاكر خان را جلب می كند و علت آن را از گوهر جویا می شود . گوهر سعی می كند واقعیت را پنهان ساخته هلاكت شتر های نوزاد را به حیوانات وحشی نسبت می دهد، معهذا میر چاكر خان كه خود دامدار و فردی با تجربه است ، به اظهارات گوهر مضنون می شود و در نتیجه ساربان را احضار و با تهدید و ارعاب بالاخره به حقیقت ماجرا پی می برد. میر چاكر خان به منظور انتقام جویی به نهصد تن از بهترین سوراكاران خود به گله شتر های میر گوهرام خان حمله می كند و كلیه ی شتر های گله را به هلاكت می رساند.

  دو دست ساربان گله را نیز قطع می كند و او را با دست های قطع شده به میر گوهرام خان تحویل می دهد. از این جا است كه جنگ های خونینی بین دو طایفه ی رند و لاشاری شروع می شود . در این جنگ ها كه سی سال به طول می انجامد گاهی طایفه رند و گاهی طایفه لاشاری پیروز می شود . معروف ترین آنها جنگ نلی است كه پیروزی میر گوهرام خان را در پی دارد .

لينک ثابت |پنج شنبه 9 آبان 1392برچسب:شعربلوچی؛داستان بلوچی؛بلوچستان؛مکران؛سرحد؛بلوچ؛تصاویربلوچی؛بلوچ عاشق,

| ادامه مطلب...
روستای پشامگ:روستايي تاريخي با معماري سنتي
نوشته شده توسط : سید سلمان رسولی

 

 

 

معماري سنتي از دوران اسلامي و حتي ماقبل آن همچنان در يكي از روستاهاي شهرستان سرباز رواج دارد .
ساخت و سـاز در روستاي پشـامگ اين شهرستان به رغم ترويج معماري جديد همچنان به شيوه سنتي و تزئينات خاص بومي صورت مي گيرد.
مصالح به كار رفته در خانه هاي اين روستائيان تنها از درخت خرما و خشت گل است وتزئينات خارجي خانه ها برگرفته از معماري دوران اسلامي است.
اين خانه ها به صورت يك اتاق بزرگ بوده كه در قسمتهاي مختلف آن نشيمن ، خواب ، انبار و مطبخ يا آتش دان تعبيه شده است .
قدمت اين روستا كه در منطقه اي كوهستاني در 40 كيلومتري شهر سرباز قرار دارد بـه قبل از اسلام باز مي گردد.

 

برای شناخت کامل این روستا به ادامه ی مطلب بروید........
 

لينک ثابت |چهار شنبه 8 آبان 1392برچسب:شعربلوچی؛داستان بلوچی؛بلوچستان؛مکران؛سرحد؛بلوچ؛تصاویربلوچی؛بلوچ عاشق,

| ادامه مطلب...
توهین به زنان بلوچ با ادعای عزیمت به «جهاد نکاح»!
نوشته شده توسط : سید سلمان رسولی

«طی روزهای گذشته برخی اشخاص و همچنین سایت‌های خبری در حرکتی خلاف وحدت و در راستای اهداف دشمنان ایران با انتشار مطالب تفرقه‌افکن به زنان و دختران شریف بلوچ اهانت کرده‌اند.»

به گزارش ایسنا، سایت ندای زاهدان (پایگاه خبری تحلیلی سیستان و بلوچستان) در گزارشی با ذکر این مقدمه ادامه داد: «چند روز پیش طی سخنانی که در شبکه ولایت مطرح شد، زنان و دختران بلوچ متهم شدند که برای عقد نکاح توسط مخالفان رژیم سوریه به آن کشور می‌روند و خود را در اختیار مخالفان رژیم اسد می‌گذارند.

در همین زمینه سایت زاهدان‌پرس که سوابق زیادی در انتشار مطالب خلاف وحدت و تفرقه‌انگیز دارد و به پایگاهی جهت اختلاف‌افکنی بین برادران شیعه و سنی تبدیل شده است، در خروجی خبری خود نوشت: "شنیده شده که تعدادی از دختران استان سیستان و بلوچستان که از نزدیکان و هواداران تروریست سرشناس عبدالمالک ریگی رهبر اعدام‌شده گروهک تروریستی جندالشیطان بوده‌اند،‌ طی چند هفته اخیر برای انجام جهاد نکاح به سوریه سفر کرده‌اند. گفته می شود این دختران ابتدا به کشور امارات متحده عربی سفر کرده و از آنجا به ترکیه و از ترکیه وارد خاک سوریه شده‌اند تا به جهاد نکاح بپردازند."

این سایت خبری بعد از اینکه این مطلب شبهه‌انگیز را منتشر کرده، با زیرکی و برای رفع اتهام از خود نوشته: "در همین راستا یکی از افرادی که در منطقه سکونت این دختران ساکن است،‌ به خبرنگار افتخاری ما در سیستان و بلوچستان گفت:‌ بنده چندی پیش شنیدم که تعدادی از دختران و زنان هوادار گروهک ریگی برای انجام جهاد نکاح به سوریه رفته‌اند. وی در ادامه افزود: در این منطقه خبر آن پیچیده و بسیاری از اهالی منطقه ما از این مسأله به شدت ناراحت هستند زیرا این کار را مایه شرم می‌دانند. ما این کار را حرام می‌دانیم زیرا تفاوتی با زنا ندارد."

باید دید هدف این افراد و سایت‌ها از انتشار چنین مطالبی چیست؟ اگر هدف آنها تسویه‌حساب شخصی یا گروهی است چرا به زنان و دختران بلوچ که در صداقت و راستی و پاکی آنها شکی نیست تهمت می‌زنند.

مردم سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی از مقامات امنیتی و قضایی انتظار دارند همانطور که با قاطعیت در مقابل تروریست‌ها و اشرار ایستادگی کرده و برخورد می‌کنند، با افرادی که با اهداف مشخص و در جهت برنامه‌های دشمنان جمهوری اسلامی عمل می‌کنند و سعی در بدبین کردن مردم مسلمان از یکدیگر دارند نیز برخورد کنند.»

 

برگرفته از:خبرگزاری دانشجویان ایرانی"ایسنا

لينک ثابت |چهار شنبه 8 آبان 1392برچسب:شعربلوچی؛داستان بلوچی؛بلوچستان؛مکران؛سرحد؛بلوچ؛تصاویربلوچی؛بلوچ عاشق,

| ادامه مطلب...
معرفی جاذبه های گردشگری سرباز
نوشته شده توسط : سید سلمان رسولی

شهرستان سربازهشتمين شهرستان استان سيستان وبلوچستان است كه درتاريخ 12/2/80
بامصوبه هيات وزيران ازشهرستان ايرانشهر جدا وبه صورت يك شهرستان مستقل درآمدمساحت
سرباز حدودا  12000 كيلومتر مربع مي باشدكه 95درصد آن كوهستاني ودربيشتر مناطق
غيرقابل سكونت مي باشدواين كمبود مكان مناسب،جلوه اي ويژه به واحدهاي مسكوني بخشيده
است.جمعيت آن براساس آخرين آمارها حدود 168000نفركه 89درصدآن درروستاها وفقط 11درصد
آن درشهرها زندگي مي كنند كه درنوع خودبي نظير مي باشد. اين شهرستان ازشمال به
شهرستانهاي سراوان وايرانشهر،ازجنوب به شهرستان چابهار،ازشرق به كشورپاكستان با 120
كيلومتر مرز زميني وازغرب به شهرستان نيك شهر محدود مي شود.مركزشهرستان،شهر راسك مي
باشد كه فاصله آن تامركز استان 495كيلومتر تا تهران1765 مي باشد وجمعيتي غالب
بر5000نفرجمعيت دارد.اين شهردرمسير جاده ارتباطي ايرانشهر به چابهار واقع شده كه
مسافت آن تاچابهار وايرانشهر به طور مساوي يعني175كيلومتر مي باشد

 

برای آشنایی کامل از جاذبه های گردشگری سرباز به ادامه ی مطلب بروید...............................

لينک ثابت |چهار شنبه 8 آبان 1392برچسب:شعربلوچی؛داستان بلوچی؛بلوچستان؛مکران؛سرحد؛بلوچ؛تصاویربلوچی؛بلوچ عاشق,

| ادامه مطلب...
شعری در رابطه با زلزله سراوان
نوشته شده توسط : سید سلمان رسولی

خدایا بلوچستان را تاب نده

خانه ام سرش گیج میرود

دبستان کاهگلی من

سرش گیج میرود

مادرم کنار تنور خالی ازنان

سرش گیج میرود

عروسک پنبه ای من سرش گیج میرود

خدایا بلوچستان را تاب نده

من از این بازی میترسم

میترسم........میترسم

لينک ثابت |چهار شنبه 8 آبان 1392برچسب:شعربلوچی؛داستان بلوچی؛بلوچستان؛مکران؛سرحد؛بلوچ؛تصاویربلوچی؛بلوچ عاشق,

| ادامه مطلب...
ماههای بلوچی
نوشته شده توسط : سید سلمان رسولی

 

 

ماههای که مشابه زبان فارسی هستند دلیل بر اقتباس آنها از فارسی نیست، چرا که این دو قوم هر دو ریشه آریایی دارند و اشتراک واژگان و کلمات در این دو قوم مشتق از زبان پهلوی است که زبان مشترک ایرانی‌ها بوده است.

 

۱.مهرگان Mehregan معادل فروردین

۲.زرد بهار Zard bahar معادل اردیبهشت

۳.گدگ ترک Gadag Terakk معادل خرداد

۴.هادر Hader معادل تیر

۵.هامین Hameyn معادل مرداد

۶.ایرهت یه بهبو Eyraht Ya bohbo معادل شهریور

۷.بهشت Bahest معادل مهر

۸.وردارک Wardarok معادل آبان

۹. مزرء Mazra معادل آذر

۱۰. دی Day معادل دی

۱۱.مردار Mordar معادل بهمن

۱۲.شهریرSahreyr معادل اسفند

 

لينک ثابت |یک شنبه 5 آبان 1392برچسب:شعربلوچی؛داستان بلوچی؛بلوچستان؛مکران؛سرحد؛بلوچ؛تصاویربلوچی؛بلوچ عاشق,

| ادامه مطلب...
تمدن و فرهنگ بلوچستان
نوشته شده توسط : سید سلمان رسولی

 

 

بلوچستان با قدمت پنج هزار سال داراي اداب و رسوم خاصي هست .

همه اقوام اريايي داراي رسم و رسومات خاصي هستند.

بلوچ اصیل ترین قوم اریایی است که با تسلط بر هند و پاکستان و افغانستان بر فرهنگ این سه کشور تاثیر عظیمی داشته که اکنون هر سه کشور از لباس  بلوها تبعیت می کنند

و تنها نحوه دوخت لباسهای این سه کشور با لباس محلی بلوچ تفاوت دارد.

پس بیاییم و بطور مفصل در مورد قوم بلوچ حرف بزنیم دوستان عزیزی ک اطلاعات کاملتری داشتند

لطف کنند توی نظرات بنویسند

 

بر ادامه ی مطلب کلیک کنید................

 

منبع:http://ganjavar.blogfa.com

لينک ثابت |یک شنبه 5 آبان 1392برچسب:شعربلوچی؛داستان بلوچی؛بلوچستان؛مکران؛سرحد؛بلوچ؛تصاویربلوچی؛بلوچ عاشق,

| ادامه مطلب...
شعری درمورد حیا و غیرت زنان بلوچ
نوشته شده توسط : سید سلمان رسولی

 

ای دختر بلوچ ای مظهر حیا
ای تابع بتول فرمانبر خدا
ای دختر بلوچ تو مهد عفتی
تو پاک و باحیا بری ز تهمتی
نمونه حیا به حق تو بوده ای
که درس عایشه سبق نموده ای
تو مثل اهل بیت پاک مصطفی
به زیر تهمتی به حرف ناروا
باشد جهاد تو، فرهنگ تو حجاب
سالار عفتی شد فخر تو حجاب
چو گوهری درون پوشش صدف
تو بر فراز دین به قله شرف
ای عنصر حیا ای دختر بلوچ
یارت بود خدا بر یاوه گوی پوچ
به کوری دو چشم دشمنان تو
که عفت و حیا بود نشان تو
ز طعن ناکسان تو را هراس نیست
که عیب دشمنان به این لباس نیست
چو تار عنکبوت این حیله شما
فنا شود بسی ز عرصه بقا

لينک ثابت |یک شنبه 14 مهر 1392برچسب:شعربلوچی؛داستان بلوچی؛بلوچستان؛مکران؛سرحد؛بلوچ؛تصاویربلوچی؛بلوچ عاشق,

| ادامه مطلب...
عکس زن بلوچ
نوشته شده توسط : سید سلمان رسولی

 

زن بلوچ نماد غیرت و شجاعت و وفاداری و..........................

 

 

لينک ثابت |یک شنبه 14 مهر 1392برچسب:شعربلوچی؛داستان بلوچی؛بلوچستان؛مکران؛سرحد؛بلوچ؛تصاویربلوچی؛بلوچ عاشق,

| ادامه مطلب...

آخرین مطالب ...

» آدرس وب جدیدم
» ملا فاضل
» پدرم روزت مبارک
» بلوچی شعر
» کجایی؟
» ادان بلوچستان انت (اینجا بلوچستان است)
» بـے زانَــگ ایـں (8) ادبـی هَـکـیـم
» بلوچستان من (عکس)
» ویران
» حادثه آتش سوزی در دبیرستان دانشگاه دخترانه چابهار
» پسر بزرگ و زن دادشاه(عکس)
» سد گنجیں بلوچستان (لاشار)
» ماکت مسجد جامع دزک
» وجه تسمیه مکران
» ملانورمحمددرازهی
» کشاورز بلوچ (عکس وشعر)
» معرفی چند فایل pdf درباره ی قوم بلوچ(آموزش زبان بلوچی_داستانهای بلوچی_آداب و رسوم و...)
» داستان بلوچی( casso)
» شعر بلوچی(1)
» ﺑﯿﺎﺩ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﭘﺮﻭﻓﺴﻮﺭ ﭘﯿﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻠﮑﯽ ﻧﺎﺑﻐﻪ ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد

موضوعات


پیوند وبلاگ
اهل سنت فروش شارژ همراه اول ایرانسل رایتل و.... برترینهای شهرستان خاش فیزیک ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بلوچ قومی وفادارپه وتی خاک ووطنا و آدرس balooch۹۰.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی


نویسنده وبلاگ

سید سلمان رسولی
کدهای شما
تصویر تصادفی
 
آمار سایت
كاربران آنلاين: نفر
تعداد بازديدها:
RSS